© 2022 Norges Bilsportforbund (NBF) – Alle rettigheter forbeholdes. All opphavsrett og andre immaterielle rettigheter for dette reglementet og dets innhold, tilhører NBF. Enhver reproduksjon, overføring, endring, utnyttelse eller publisering av reglementet eller dets innhold, i sin helhet eller delvis i noen form (inkludert, men ikke begrenset til, framing, innlemming på andre nettsteder eller andre publikasjoner), av enhver offentlig og/eller kommersiell årsak, er forbudt for enhver, uten skriftlig forhåndstillatelse fra NBF. Dette gjelder likevel ikke NBFs tilsluttede klubber eller arrangører godkjent av NBF som kan bruke reglementet eller dets innhold for ikke-kommersielle formål
Endring: | Gjelder fra dato: | Publisert dato: |
---|---|---|
Ingen endringer |
Benevning
S/ST etterfulgt av startnummer.
Denne gruppen er tiltenkt debutanter og inneholder standard modifiserte gatebiler. Det er påkrevet med heldekkende karosseri, skjermer over alle hjul, panser, grill, tak, frontrute og fungerende dører. Sedaner, sportsbiler, kupe, kombi, roadsters, vans og pick-ups er tillatt. Altereds uten skjermer, dragsters og funncars er ikke tillatt. Støtfangere er valgfritt. Grill kan erstattes med plater.
Minimumsvekt inkl. fører er:
1270 kg (2800 lbs) for V8
907 kg (2000 lbs) for 6-syl.
544 kg (1200 lbs) for 4-syl.
Stevnets vekt er gjeldende.
Startmetoden “deep staging” er ikke tillatt.
Både prestage- og stage-lyset må være tent for å oppnå en godkjent start.
Ved eliminering starter begge bilene samtidig uten handicap, og vinneren er den som kommer nærmest en ET på 10,90 sek.
Under kvalifisering kan det kjøres raskere, men kun tider over 10.90/6.90 er tellende.
Kjøres det raskere under elimineringen enn index er man automatisk utslått (breakout).
Absolutt breakout 0,9 sek (0,6sek) under klassens breakout. Ved diskvalifikasjon som følge av teknisk breakout skal samtlige av deltagerens poeng fra stevnet strykes.
1. Motor
1.1 Motor
Fri bilmotor. Fri trimming. Motorens plassering er valgfri i originalt motorrom. Vibrasjonsdemper for veivaksel som oppfyller kravene iht. SFI Spec 18.1
1.2 Eksossystem
Maks to (2) utslipp. Avgassene skal være rettet vekk fra fører og drivstofftank
1.2.1 Lydbegrensning
Ingen. Merk at andre krav kan gjelde i andre land
1.3 Drivstoff
Bensin, E85, racingfuel, diesel eller metanol er tillatt. Lystgass er tillat.
1.4 Drivstoffsystemet
Drivstoffsystemet inkl. rør skal plasseres utenfor kupéen. Elektrisk bensinpumpe skal være koblet via tenningsbryter. Uoriginal bensintank og fuel-cells er tillatt. Dersom disse monteres i bagasjerommet skal de være isolert fra kupéen med en heldekkende min. 0,8 mm tykk væsketett brannvegg. Fuel-cell anbefales.
1.5 Catch tank
Catch tank på min. 0,5 liter for å hindre at kjølevæske spres på banen er påkrevet.
1.6 Kompressor / turbo
Kun Roots, sentrifugal eller OEM skrue- kompressor er tillatt. Ved bruk av etanol eller metanol som drivstoff kreves fangreimer etter SFI 14.1. Overladning er ikke tillatt sammen med lystgass.
1.7 Gasspedal
Tidsinnstilt «throttlestop» som stilles inn før kjøringen er tillatt. Ellers Iht. generelle teknisk bestemmelser §614.
1.8 Ventilkåper
Støpte eller maskinelt produserte ventildeksler i metall er obligatorisk når kompressor med metanol eller etanol som drivstoff benyttes. Samtlige bolter skal være benyttet for å feste kåpene
2. Drivverk
2.1 Clutch, svinghjul og clutchhus
Originale støpejerns svinghjul og trykkplate er forbudt.Clutch skal være i henhold til SFI Spec 1.1 ,1.2, 1.3 eller 1.4 (max 2 lameller). Svinghjulsbeskyttelse skal være i henhold til SFI spec 6.1, 9.1.
SFI spec 6.2, 6.3 obligatorisk når kompressor og/eller klutsj ihht SFI spec 1.3 eller 1.4 er benyttet.
2.2 Mellomaksel
Mellomakselring er påkrevet.
2.3 Bakaksel
Stikk akslinger spesialprodusert for dragracing er obligatorisk på alle biler med låst differensial, spole. Biler som veier over 907kg med individuell bakaksling, uten øvre bærearmer må bytte til konvensjonell bakaksling (se §614). Biler med individuell bakaksling som har øvre bærearmer kan beholde denne. Quick-change eller låst bakaksling er tillatt. Se §614.
2.4 Gearkasse
Valgfri transmisjon. Automatkasser skal ha en sperreordning for ufrivillig innsjalting til revers. Det er obligatorisk med nøytral startbryter. Ved bruk av automatkasse er beskyttelsesplate i henhold til SFI Spec 4.1 påbudt. Flexplate som oppfyller kravene til SFI Spec 29.1 eller 29.2 er et krav. Flexplateskjold ihht SFI 30.1 er obligatorisk. Matte ihht SFI 4.1 anbefales.
3. Understell og bremser
3.1 Bremser
Hydraulisk bremsesystem er påkrevet på alle fire hjul.
3.2 Styring
Kun konvensjonelt styresystem. Min. rattdiameter er 11”. Ratt av type «Butterfly» er ikke tillatt.
3.3 Understell
Kun konvensjonelt fjærsystem er godkjent. Det er påkrevet med en støtdemper for hvert fjærende hjul.
3.4 Traction bars
Tillatt. Fremre “rod ends” på alle ladder bars: 0,750”, kun av stål.
3.5 Wheelie bars
Tillatt. Hjul må være ikke-metalliske.
4. Ramme
4.1 Ballast
Tillatt.
4.2 Støtfanger
Valgfritt.
4.3 Ramme
Se §614
4.4 Veltebøyle
Bøyle obligatorisk. Skal tilpasses karrosseritype. I biler med hastighet over 217 km/t kreves bur som skal bygges etter SFI spec som beskrevet i §614. Se generelle tekniske bestemmelser §614 4.9.
4.5 Bremseskjerm
Obligatorisk på alle biler med slutthastighet over 240 km/t
4.6 Akselavstand
Min. akselavstand er 90”(2286mm) og maks. 120” (3048mm) hvis ikke annet er originalt fra fabrikkant. Maks. tillatte variasjon i akselavstand fra høyre til venstre side er 1” (25,4mm).
5. Felger og dekk
5.1 Felger
Kun felger av biltype er tillatt. Eikefelger og felger for motorsykler er ikke tillatt. Min. felgdiameter er 13” dersom bilen ikke er originalt utstyrt med mindre, og benyttes med original motor.
5.2 Dekk
Racingslicks er tillatt.
Se Generelle tekniske bestemmelser §614 pkt. 5.
6. Interiør
6.1 Stoler
Førerstol skal være støttet i bur/bøyle og fast montert. Førerstolen kan byttes i racingstol produsert i glassfiber, carbonfiber, stål eller aluminium. Se generelle tekniske bestemmelser §614 og NSR §304.9.
6.2 Innredning
Valgfri angående trekk og polstring. Plater av metall skal være av aluminium eller stål. Magnesium er forbudt.
6.3 Deksler
Deksler over førerommet eller lasteplan er kun tillatt dersom de ikke forhindrer føreren i å entre eller forlate førerommet.
6.4 Vindusnett
Obligatorisk i biler med veltebur (roll-cage).
Se generelle tekniske bestemmelser §614 og NSR §307.C.
7. Karosseri
7.1 Karrosseri
Helt karosseri er obligatorisk. Sedaner, sportsbiler, kupe, kombi, roadsters, vans og pick-ups er tillatte karosserityper. Glassfiberkarosserier er tillatt. Dører som er utstyrt med dørhengsler slik at de kan løftes av, må ha sikkerhetspinner eller låser. Biler med tak og frontrute skal ha to fungerende dører inn til fører rommet. Biler uten tak behøver ikke dører. Karosseriet kan være “channeled” eller “sectioned”. Roadsters kan benyttes uten tak og frontrute. Karosseriet kan flyttes bakover på rammen. Det bakre hjulhuset kan ikke strekke seg inn i døren. Eventuelt forgasserscoop kan ikke være høyere enn 279mm over panser.
7.2 Skjermer
Originale skjermer er obligatorisk. Identiske kopier i glassfiber er tillatt. Forskjermer kan forlenges dersom akselavstanden er endret. Bakskjermene kan modifiseres for klaring til dekk.
Innerskjermer er valgfritt.
7.3 Torpedovegg
Obligatorisk.
7.4 Gulv
Det er obligatorisk med heldekkende gulv.
7.5 Vindskjerm
Biler uten frontrute skal ha en vindavvisende skjerm produsert i metall eller annet ikke brennbart materiale. Se §614.
7.6 Frontrute
Biler som orginalt er utstyrt med tak og frontrute skal beholde samtlige ruter. Roadsters eller sportsbiler som orginalt var utstyrt med nedfellbare ryter kan benyttes med frontrute og sidertuter fjernet. Samtlige vinduer med unntak av frontrute skal være produsert av ufarget eller orginalfarget sikkerhetsglass eller annet splintfritt materiale (se §614) med minimumstykkelse 3mm. Startnummer er kun tillatt på bakre sideruter samt høyt plassert på frontruten. Kun frontrute i orginalt sikkerhetsglass eller annet splintfritt materiale (se §614) med minimums tykkelse 3mm er tillatt. Plexiglass er forbudt.
7.7 Spoiler
Spoiler bak er tillatt. Uoriginal vinge er forbudt. Takmontert spoiler, med unntak av fabrikkmonterte, er forbudt. All justering eller bevegelse under kjøring er forbudt.
8. Elektrisk
8.1 Batteri
Batteriet skal være sikkert festet utenfor kupéen.
8.2 Delay Box
Tidsinnstillbare tilbehør så som «stutterbox» er forbudt. «Delaybox», «Throttles Stop» osv. er tillatt. Se §614 (stutterbox = 2-step rev limiter)
8.3 Tenningssystem
Valgfritt. Se generelle tekniske bestemmelser §614. Det er påkrevet med hovedstrømbryter dersom batteri er montert på uoriginal plass.
8.4 Data
Montering av Data Recorder er tillatt.
8.5 Starter
Alle biler må ha selvstarter.
8.6 Lys
Valgfritt.
8.7 Tauebil
Ikke tillatt
9. Hjelpemidler
Se generelle tekniske bestemmelser §614.
Trottlestopp er tillatt.
10. Fører
10.1 Sikkerhetsbelte
Firepunkts belte er obligatorisk.
10.2 Armstropper
Obligatorisk i åpne biler.
10.3 Hjelm
Se §614.
10.4 Nakkekrave
Dersom nakkekraven benyttes sammen med HANS/FHR skal den tilfredstille SFI 3.3
Se §614
10.5 Kjøredress
Generelt:
Heldekkende kjørekler av lær, ull eller bommull.
Kjøreklær ihht §614 anbefales.
Biler med automatgirkasse i førerommet, eller åpne biler som har frontmotor med kompressor, lystgass eller turbo:
Kjøredress SFI Spec. 3.2A/15
Balaklava, Hansker, sko og strømper obligatorisk etter SFI spec. 3.3/15.
Alternativt.:
FIA Standard 8856-2000 med undertøy
FIA Standard 8856-2018 med undertøy
Se generelle tekniske bestemmelser, §614 pkt. 10.4.
10.6 Hansker og sko
Brannhemmende hansker, lær eller racingsko sammen med brannhemmende sokker er obligatorisk.
© 2022 Norges Bilsportforbund (NBF) – Alle rettigheter forbeholdes.