© 2022 Norges Bilsportforbund (NBF) – Alle rettigheter forbeholdes. All opphavsrett og andre immaterielle rettigheter for dette reglementet og dets innhold, tilhører NBF. Enhver reproduksjon, overføring, endring, utnyttelse eller publisering av reglementet eller dets innhold, i sin helhet eller delvis i noen form (inkludert, men ikke begrenset til, framing, innlemming på andre nettsteder eller andre publikasjoner), av enhver offentlig og/eller kommersiell årsak, er forbudt for enhver, uten skriftlig forhåndstillatelse fra NBF. Dette gjelder likevel ikke NBFs tilsluttede klubber eller arrangører godkjent av NBF som kan bruke reglementet eller dets innhold for ikke-kommersielle formål
Konkurranseform
Konkurranseformen er i utgangspunktet fri, men må være innenfor NSR, og må være tydelig beskrevet i tilleggsreglene.
Generelle regler
NBF godkjente klubber kan arrangere følgende:
• Klubbløp
• Nasjonalt løp
Herunder egne Arrangørcuper. Alle cupreglement skal være godkjent av NBF’s Driftingseksjon.
Offisielle funksjonærer
Generelle bestemmelser Art. 11
Betegnelsen “offisielle funksjonærer” (“Officials”) omfatter personer som alle kan ha assistenter.
Følgende offisielle funksjonærer skal være autorisert av NBF.
Juryleder (oppnevnes av NBF til hvert stevne)
Løpsleder
Løpssekretær
Tekniske kontrollører
Viser til Generelle bestemmelser Art. 11.7 vedrørende habilitet
Følgende offisielle funksjonærer oppnevnes av arrangører og skal være spesielt opplært og egnet til oppgaven (se spesialreglementene for eventuelle krav om autorisasjon):
I Drifting trenger ikke disse være autorisert av NBF:
Fagdommere oppnevnes som Faktadommere (minimum 3)
Sikkerhetssjef
Resultatservice
Bane- og veiobservatører
Flaggvakter
Startere
Miljøansvarlig
Depotsjef
Det er ikke anledning til å være både deltaker og funksjonær i samme konkurranse.
Baneoppsett
Det skal ikke kunne tangeres mot murer eller andre harde objekter, og banen skal derfor legges opp til at dette ikke er mulig.
Det skal lages tilløp som gjør at inngangshastighet ikke kan overstige 70 km/t
Sikkerhetsmessige aspekter bør ses på I sammenheng med at kjøretøyet holder lavere sikkerhets standard enn andre drifting klasser
Obligatorisk Trening
Det er krav på minimum 1 treningsrunde, innenfor arrangørens tidsramme, i forbindelse med konkurransen etter at kjegler eller lignede er satt opp på de viktige plasseringspunktene som :
– Start- og mållinje .
– Ved inner-og ytterkurvers linje.
– Ved spesielle tangerings (clipping points) og bedømmings punkter, (kan observeres av baneobservatører eller faktadommere).
Ved Start
Stillestående burn-out er forbudt og kan føre til diskvalifikasjon.
Kjøring på banen under konkurransen
Klargjøring av banen skal skje med kommunikasjon mellom flaggposter og løpsleder før hver kjøring. Gjenstående biler og mistede bildeler skal fjernes umiddelbart.
Ved twin-kjøring er det ikke lov og bevisst kjøre på en annen bil, dette kan førere til diskvalifikasjon. Det er ikke lov å kjøre mot kjøreretningen.
Stopp på banen
Biler som får stopp på banen kan starte opp igjen. Dersom dette ikke er mulig skal føreren forbli i bilen med alt sikkerhetsutstyr på til en funksjonær gir klarsignal om noe annet. Førere som forlater sin bil uten funksjonærens tillatelse, kan utelukkes fra konkurransen.
Resultatlister
Skal slås opp på den offisielle oppslagstavlen på angitt sted etter tilleggsreglene
Når resultatlister (delresultater), slås opp skal tidspunkt for offentliggjøring angis og den skal være signert av løpssekretær. Delresultater skal oppgis etter kvalifisering og etter hver finale når poengene er fordelt/regnet ut
Arrangøren skal lage en preliminær slutt resultatliste med tid og sign. og slå den opp på den offisielle oppslagstavlen på angitt sted etter tilleggsreglene.
Ny preliminær resultatliste skal offentliggjøres med tid og sign. dersom straff/protest beslutninger, som har medfører endringer på resultatlisten. Ny protesttid mot resultatlisten gjelder.
Når alle protesttider har utgått skal Løpsleder og Juryleder signere og godkjenne listen. Denne kan ikke protesteres mot. Kun appelleres etter regler gitt i NSR. Velger en anmelder å appellere på resultatlisten skal løpsleder og Juryleder undertegne resultatlisten og notere at den er preliminær. Det samme gjelder dersom resultatet fra en teknisk etterkontroll ikke kan avgjøres i løpet av konkurransen. Det er da opp til Appelldomstolen å bestemme den endelige resultatlisten i de deler som er preliminære.
Tidsfrister for protest/appell
Protest vedr. Meddeles senest
Fører/anmelder i konkurransen 1 time før start.
Konkurransens tidsskjema 1 time før start
Beslutning gitt ved tekn. Konr. Umiddelbart etter bekjentgjøring
Poenggiving
Plassering på resultatlisten gitt av faktadommere og kan ikke protesteres mot.
Delresultat 10 min. og sluttresultat 30 min. etter offentliggjøring av resultatet.
En bils tekniske stand 30 min etter offentliggjøring av resultatlisten.
Appeller
Generelle bestemmelser Art. 15.
Premieutdeling
Førere som deltar ved premieutdeling skal ha på presentabel ren kjøredress eller egne Team klær.
Parc Fermé
Stedet der deltakerne er forpliktet til å hensette sin bil, som oppgitt i tilleggsreglene. Kun de funksjonærer som har oppsyn med bilene har adgang til Parc Fermé . All form for reparasjon er forbudt med mindre tillatelse er gitt av de samme funksjonærene. Bilene er underlagt bestemmelsene om Park Fermé fra passering av mållinjen til ankomst Parc Fermé og kan kun motta hjelp fra stevnets funksjonærer. Parc Fermé skal være av tilpasset størrelse og godt sikret så uvedkommende ikke kan få adgang. Oppsynet med Parc Fermé skal ivaretas av stevnets funksjonærer.
1. til 3. plass skal alltid i Parc Fermé. Løpsleder kan i løpet av arrangementet bestemme om flere biler skal i Parc Fermé.
Tilleggsregler
Tilleggsreglene må beskrive:
Se Generelle bestemmelser Art. 3.5
– Løpsgjennomføring:
Singeldrift eller singel og twin kjøring
Startoppstilling, poengberegning, kvalifisering, poengfordeling (hva om poenglikhet osv.), elimineringsstige, oppstilling i finaler.
– Startprosedyrer ved enkeltstart og ved twin kjøring. Tyvstart.
– Prosedyrer ved forsinket fremmøte til start ved kvalifisering/eliminering.
– Prosedyrer ved stopp på startlinjen.
Kommunikasjon og kjøredisiplin
Bruk av flagg
Bruk av flagg skal fattes av løpsleder eller de denne bemyndiger.
- Flaggreglementet
Startflagg: Nasjonal vimpel eller lyssignal.
Gult flagg: Faresignal.
Farten skal reduseres, forbikjøring er forbudt. Vises flagget bevegelig, betyr dette ytterligere fare.
Flagget gjelder frem til neste post som viser grønt flagg.
Grønt flagg: Klar bane
Rødt flagg: Slutt å kjøre løp, vær forberedt på å stanse.
Fortsett til start-/mållinjen eller annet angitt sted. Vent på beskjed. Samtlige poster skal vise rødt flagg
når det er beordret.
Svart/hvitt rutet flagg: Mål. Løpet er slutt.
Deltakerne er underlagt bestemmelsene om parc ermé.
© 2022 Norges Bilsportforbund (NBF) – Alle rettigheter forbeholdes.